أخبار انا مش معاهم : نوشة وشمس يهنئون كل الشعب المصري والمدونين خاصة بقرب حلول عيد الفطر المبارك ويارب يكون العيد كله فرحة وسعادة للناس كلها

Monday, August 27, 2007

مرحلة جديدة من عمري




فيه تغيير في حياتي وسلوكياتي بقالي فترة كبيرة


وبصراحة وبدون كذب ولا إحراج


أنا أول مرة أحس بالتغيير باللي بيحصلي


بس اللي أنا عارفه كويس جداً


أن أنا في مرحلة تغيير جزئي لشخصيتي ولحياتي ولطباعي ولكل كياني


ويمكن كمان يكون تغيير كلي مش جزئي


الحكاية بدأت لما بدأ تفكيري يتغير


وأهدافي وطموحاتي كمان بدأت تتغير


للأحسن وللأفضل طبعاً


حاجات كنت بحبها وبحب أعملها من فترة بسيطة


أصبحت دلوقتي بالنسبة ليا مجرد شيء عادي


وحاجات كانت مش على دماغي وقليل أوي لما أعملها


أصبحت دلوقتي هي جزء كبير من دماغي


حتى طموحاتي وأهدافي كمان بدأت تتغير


حتى أفكاري ومشاعري تجاه أي شيء بدأت هي كمان تتغير


بدأت أحلم أحلام جديدة والأحلام اللي كنت بحلم بيها قبل كده


بقى ليها وجهة نظر تانية وكمان حسابات تانية


بالاختصار المفيد حياتي وكل كياني في تغيير


جايز فيه ناس قريبين مني حاسين بكده


وهما معايا كمان إن فيه تغيير لكل كياني للأحسن والأفضل


وبيشجعوني كمان أني أكون في أحسن وأفضل حال


وفيه ناس تانية بقى مش قادرين يفهموا أي حاجة مني


لدرجة إنهم معارضيني ورافضين التغيير ليا رفض نهائي


مش كده وبس


كمان عايزني أكون بنفس كياني اللي فات


ده حال القريبين مني


رغم أني عارف ومتأكد جداً إني


هخسر ناس كتيرة بسبب تغييري ده


ولكني متأكد وواثق جداً أني


هكسب ناس أكتر من اللي أنا هخسرها بسبب تغييري ده


أما البعيد عني بقى


فنفسي أنه يحس بيا ويشوف أنا وصلت لفين


وبعمل إيه كمان علشان أوصله ويكون معايا


بس ............ يا ترى هو حاسس إني بفكر فيه


يا ترى هو حاسس أني بتمناه


يا ترى هو حاسس أني نفسي يكون من نصيبي


ويفضل معايا لآخر عمري


أممممممممممممممممممممممممممممممممممم


أنا مش هقدر أرد على السؤال ده دلوقتي


لأني بصراحة شديدة مش عارف شعوره من ناحيتي إيه ولا بيفكر فيا كمان ولا لا ؟؟


المهم أرجع تاني لموضوعي


أني والحمد لله بدأت مرحلة جديدة من مراحل عمري


مرحلة بتغير كل حاجة فيا وبتغير كل كياني


وأتمنى من ربنا سبحانه وتعالى أنه يكون فعلاً تغيير للأحسن وللأفضل


ويكون فيه خير ليا ولكل اللي حواليا


وبإذن الله هيكون في خير كتير ليا


أما اللي حواليا بقى ؟؟؟ بصراحة مش عارف أقول إيه عليهم


لأن أنا مش معاهم


NOSHA


11 comments:

فى القلب said...

يل سيدى ألف مبروك على النيو لوك ألى من جوه
وأنشاء الله لقدام ديماً

ابن رشد said...

الف مبروك يا عم نوشة على النيولوك الداخلي على راي في القلب
بس انت اية رايك يا ترى ينفع نتغير مرة واحدة من غير مقدمات
لازم نحضر للتغيير

nosha said...

في القلب
ربنا يخليكي على تعليقك الجميل وإن شاء الله القادم أحلى لينا كلنا
أشكرك على تعليقك
تحياتي ليكي

nosha said...

شمس حبيب قلبي
شكراً على تشجيعك وعقبال النيولوك بتاعك أنت كمان ... ولا هو مش جاي في سنته
وبالنسبة بقى للتغيير من غير ميعاد ده أحب أقولك أن فعلاً مفيش تغيير مرة واحدة كده
بس تلاقيك أنت مكنتش واخد بالك ولا حاسس بحاجة
مشاغلك كتير بقى .... الله يكون في عونك
تحياتي يا شمس

محمود التابعى said...
This comment has been removed by the author.
محمود التابعى said...

والله ألف ألف مبروك وعقبالالبكارى والهة أنا فرحتلك أوى وعقبال الحاجة والحج وأخواتك وانا وأنتا ورقصنى ياجدع ومن بابا ماما لام أدهم مناسبة خروج صاحبنا من الجيش وألف مبروك
وهما موش عايزينك معاهم والحاجة رشا جزرة بتسلم عليك والله عايزاك بالاسم وأوعى متروحلهاش علشان تبقى معاهم

ما علينا said...

المهم احساسك بايجابية تغيرك
يكون في محله
ويكون حكمك دا موضوعي وعقلاني
مش علشان انت مرتاح للتغيير دا وخلاص

لاننا احيانا بنركن بأرائنا
لما نجد فيه راحتنا
حتى مع احتمالية خطأه

واستعين باهل الثقة من حولك
وبعقلك ايضا بشرط
ان تحيده تماما قدر امكانك

واتمنى ان شاء الله
يكون تغيير للخير


ويارب تنعم بقرب من تتمنى
وتجد لديه مشاطرة لمشاعرك الجميلة اتجاهه
مهما كان بعده

nosha said...

محمود التابعي
واحد فاشل وملهوش هوية زيك ليه حق أنه يتريق على كلامي ..... وعادي الموقف بالنسبة ليا
تلاقيك كنت بتهيس وخربان كالعادة
وأنا دائماً أقول لا عتاب على الخربان والمسطول

nosha said...

ما علينا
شكراً لتعليقك وإن شاء الله يكون فيه تغيير للأحسن والأفضل وفيه خير كمان
أشكرك على تعليقك
تحياتي ليكي

إسلام said...

nosha
انا معاك وعارف ان الانسان
كل سنه بتفوت من عمره بيتغير من كل شئ في اعماله وتصرفاته
وحتي في كيانه الشخصي
ويريت انك بتكون تتغير للأحسن
وليس للأقبح
تحياتي ليك

حنين و حنان said...

انا مش فاهمه ايه نوع التغير بس انا الي حاسيتو انك سعيدة بي و دا المهم و علي الي حواليكي الدنيا طرق تشوفي في كل طريق اشخاص جديده المهم السعاده فين و مافيش واحدة بالمشاعر و الرقه دي ما حدش يحس بيها بس كل حاجة تعوزيها هاتنوليها بس قولي يا رب و ادعيلي انول الي بتمناه
ندي
http://a7asessha3er.blogspot.com

GOOGLE