أخبار انا مش معاهم : نوشة وشمس يهنئون كل الشعب المصري والمدونين خاصة بقرب حلول عيد الفطر المبارك ويارب يكون العيد كله فرحة وسعادة للناس كلها

Thursday, August 2, 2007

بالعقل و لا القلب


بصوا بقى يا جماعة كل الموضوع ان شمس الزناتي و شمس الزناتي قعدوا مع بعض و قالوا لبعض

شمس :هو انا لما اتجوز هختار بالعقل و لا القلب

الزناتي: لا بالعقل

شمس :لا بالقلب

الزناتي: لا بالعقل
شمس :لا بالقلب الزناتي: لا بالعقل
شمس :لا بالقلب الزناتي: لا بالعقل
شمس :لا بالقلب

الزناتي :خلاص استنى احنا نكلم شمس الزناتي يكتب السؤال دة على مدونة انا مش معاهم بتاعت نوشة و شمس الزناتي و يشوف الناس هتقول اية

شمس :اتفقنا ...........................بس.........................اصل

الزناتي : فية اية

شمس : الشاب الضريف

الزناتي : مين الشاب الظريف


شمس : اللي هيطلع يقول لا هختار بالاتنين الغقل و القلب معا

الزناتي : هنرد اقله عييييييييييييييييييييييييييييب لازم هتصقر في حق حد فيهم

شمس : و متفتيش يا ظريف


---------------


--------------

32 comments:

محمد مارو said...

انا لو اخترت بالقلب هكون هوائى و شهوانى و شيطان فى صورة انسان
و لو اخرت بالعقل هكون جامد خالى من الاحاسيس و هتكون العمليه روتينيه اوى
يبئه الامر مش يتجكم كده
لا بالعقل وحده و لا بالقلب وحده و طبعا كده اكون بئيت الشاب الضريف اللى انت قولت عليه

ابن رشد said...

استاذ مارو انا متأكد ان كل الناس نفسها تختار بالاتنين بس اكيد هتقصر في حق حد لازم
على فكرة علم النفس هو اللي قال كدة

فى القلب said...

انا مطريه اطلع ظريفه انا كمان
لازم الاتنين ادام احنا أدام حاله جواز مش حب

هوندا said...

هو فعلا اكييد هنقصر فى حاجة م الاتنين وانا مقتنعه بده لسبب ان الحب وحده لايكفى
انا عن نفسى هختار بالعقل لان ويكتفى القبول مش لازم حب والحب بيجى بالعشرة بدل العكس

nosha said...

والله يا أخويا يا شمس أنا مش عارف أرد عليك أقلك إيه
لأني خلاص قررت في البوست بتاعي إني هختار بالعقل والقلب الاتنين مع بعض
مش بحاجة واحدة منهم
وبعدين أنت أكتر واحد عارف رأيي في الموضوع ده كويس جداً
تحياتي يا باشا

ابن رشد said...

في القلب
مرسي جدا لزيارتك و اكيد هستنى رايك لو راجعتي نفسك

ابن رشد said...

honda
يمكن دة اول مرة اشوف رد مقنع كدة بس دة لسة مش رايي

ابن رشد said...

nosha
انا يا اما قلتلك اوعى تطلع ظريف

خالد منصور said...

حبيبي شمس
بالعقل او بالقلب ما تفرقش لأن لو القلب حب العقل هيخلق السعادة و نت اللي عايزه انك تكون سعيد
و لو العقل فكر من غير قلب
العقل هيشوف مزايا هتخلي االقلب يحب
دة رايي
و على فكرة انا كان نفسي اشوف موضوع لنوشة عشان شكرة على استضافة اسمي عنده

me said...

لا بالعقل ولا بالقلب
بالنصيب يا شمس

Anonymous said...

اختار بروح الحب
والقلب بيحب زى العقل بالزبط

حياة تستحق الانقاذ said...

مرحبا
دي أول مرة أزور فيها مدونتك يا شمس وعلى ما يبدو فقد ربحت متابعا جديدا من متابعي أفكارك التي على ما يبدو لي فهي مفعمة بالحيوية ..

بصي يا شمس
السؤال يمكن صعب ينطرح بشكل تجريدي
انت حتختار بالعقل والا القلب
لأنه لو بصينا للموضوع بشكل تجريدي فالعملية عبارة عن انسجام الطرفين لصناعة القرار
يمكن تسألي كيف يعني ؟
وانا حقولك يا ستي
العين بتشوف وبترسل رسالة للعقل
الأذن بتسمع وترسل هية التانية رسالتها
كل دة ونحنا لسا ما عرفناش الشخص اللي قدامنا تماما
الرسائل تبدا تاخد منحنى تاني لما الكلام يدور بينك وبين الطرف التاني يعني اما تتسجل على انها ايجابية او سلبية
في حال كات ايجابية العقل يرسل رسائل للجسم ويبدا افراز الهرمونات اللي تخلي الجسم اما يتوتر او يرتخي والقلب اما يجفى او يدق قوي
ولما تنتهي الجلسة وتبدأ شمس الزناتي تحاكي شمس الزناتي
وقتها حتاخد بالاعتبار كل كلة تقالت وكل ردة فعل اتاخدت
وما فيكي توقفي وتقولي يا قلبي والا يا عقلي مين فيكم اللي اختار
ببساطة هية عملية تكاملية
متل لما الراجل والست بيجيهم طفل وبيبقو يتقاتلو ابن مين فينا !!!

كل التحية لك وبتمنى زيارتك لمدونتي

أم المييس
WWW.OMELMEES.BLOGSPOT.COM

Anonymous said...

بص يا سيدى
بالرغم من انى لسه ماجربتش الموضوع ده لكن بتهيالى انها لو بالعقل مافيش حد هيعملها
ولكن لو بالقلب انا معاك لكن مش معاهم
تحياتى ليك ياشمس
وسلام

mo'men mohamed said...

هههههههههههه
انا عن نفسى مش ظريف
وبقولك ان المسألأة ملهاش دعوة لا بالقلب ولا العقل
يعنى كل الحكاية ان الموضوع مش بيدك
ده بييجى كده لواحده
وده اذا كنت ناوى تتجوز عن حب
اما اذا كان جواز مصلحة يبقى خلاص
مقدماكش غير العقل
السلام عليكم

ابن رشد said...

استاذ خالد
و الله رايك فعلا مقنع و ان شاء الله نوشة يبقى يشكر حضرتك بنفسه

ابن رشد said...

ابن يسري
مفيش حاجة بتمشي غري بالنصيب
بس لازم نفكر برضة

ابن رشد said...

نيرفانا رايك انت كمان جميل جدا و ان شاء الله في بوست مخصوص هنشر كل الاراء الصحيحة دي

ابن رشد said...

مجموعة حياه
رايك طبيا ممتاز بس بجد
احنا كنا محتاجين الراي الاجتماعي بس انتي رايك برضة مفيد
و على فكرة انا شاب مش بنت

ابن رشد said...

محمد جادو
شكلك بتأيد القلب مع انك مجربتش و كدة يبقى
1/0 للقلب

ابن رشد said...

استاذ مؤمن محمد
انت بصراحة اول راي يخصص
القلب في حاله و العقل في حله
بس نورت المدونة

حياة تستحق الانقاذ said...

صراحة بدك تعذرني
اولا لأن خيالي ما أسعفني لأتخيل الشمس ذكرا
وثانيا بسبب مواضيعك التي قليلا ما يتداولها الذكور
فذكور المدونات تراوحوا بين الاخبار السياسية و الرياضية و اليومية
ومع هذا فأسعدني التعرف الى مدونة حضرتك والتعليق فيها
وبالمناسبة أنا بنت مش شاب
"و اطمن لازم تنجح و تفوز " كل التحية لك :)

أم المييس

احمد الجيزاوى said...

ا+1=2
العقل+ القلب=الاختار الصحيح
احمد الجيزاوى

الشهيده said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بصراحه انا هطلع ظريفه ومش ظريفه في نفس الوقت
طب ازاي؟؟
اولا اخي في الله لما الواحد او الواحده بيفكر انه يتأهل ويخش دنيا-معرفش هما بيقولوا كده- بيبقي اكيد حاطت مواصفات للطرف التاني..واعتقد ان المواصفات ديه بتكون بالعقل..يعني بيفكر في كل صفه حلوه ..وهتريحه في حياته ..وعايزها في اللي هيعيش معاه
وبعد كده لو لقي مثلا حد بيقولوا علي واحده ..او لقت هي واحد متقدم لها وفيه مثلا حاجات من اللي هيا او هو عايزينها..بيقول طيب اتعرف عليها واشوفها واعرف افكارها...هنا بقي يبدا القلب والراحه النفسيه اللي بيتقال عليها قبول تتدخل في الموضوع..ولو تمت الموافقه فده مش لان العقل اختار لوحده او القلب لوحده..بس لان الاتنين اتفقوا..لان بالعقل مش ممكن هتلاقي انسان كامل..وبالقلب هتلاقيهم هما الاتنين بيكملو بعض

اتمني تكون وجهه نظري وصلت

ما علينا said...

عارف يا شمس باشا

انا كنت اول تعليق
ويدوب خلصت وكتبت تعليق اد كدا طول وعرض

ويقوم الباور بتاع الجهاز يفصل

يللا دا نصيب

المهم بقى

انا فاكرة اول حاجة كتبتها يومها
قلت لك ممكن تكون الشابة الظريفة مش الشاب الظريف
ويا سيدي

انت لو حبيت وطبيت كدا من غير مناسبة
يبقى قلبك اختار
وممكن يكون اختار انسانة مفيهاش كتير من فتاة احلامك بس تفاجأ انك بتحبها
ومالوا
ساعتها بقى تستعين بالمدعو عقلك
يعني تساله
هل يمكن التجاوز عن اللي مش فيها من فتاة احلامك
هل التعايش معاها و ممكن ومحتمل وبنسبة كام
نوازن بقى بين عيوب ومميزات
وكل قلبك ما ييجي يدخل
تفرمله شوية تقوله استنى بس
ما انت السبب في الليلة دي كلها
ومن هنا لهنا توصلوا لحل
ويبقى الاستفتاء كدا
الى حد ما ديمقراطي
بلاش سيرة الديمقراطية دي
بس القلب هايبقى طبعا واخد اعلى من 51 % يعني هو بقى صاحب السبق والوقعة

واذا بقى فضلت كدا
من غير ما تطب واصبح من اولوياتك انك تتزوج
يبقى عقلك بقى هو اللي بيبدا ينشط ويتحرك
لانك بتكون بتبحث عن وجة وانت نفسيا مش مرتبط
فبحثك بيكون عن مواصفاتك اللي انت عايزها
وتلاقيها مثلا بنسبة عالية
تقول كويس
تيجي بقى مخبط على قلبك صحيه وقوله احضرنا
وتشوف بقى مدى راحته لها
ولو النسبة معقولة نتوكل

ويبقى العقل حائز على نسبة اعلى من 51 % وتبقى البيعة دي تبعه

يعني يا باشا ممكن تختار باي واحد فيهم
بس لازم التاني يدعم الاختيار دا


رغيت انا كتير انا عارفة
سلام بقى

ابن رشد said...

مجموعة حياة
عذرك معاكي و لا يهمك

ابن رشد said...

محمد جادو
واضح انك انحزت للقلب

ابن رشد said...

تحمد الجيزاوي
متتطلعش الشاب الظريف

ابن رشد said...

الشهيدة
بصراحة واضح ان كلامك هيكون مقنع

ابن رشد said...

ما علينا
مبدئيا مرسي اني كنتي هتكوني اول تعليق

ابن رشد said...

ما علينا
بصراحة تعليقك منطقي بحت
لا و بالنسب

بنت الاسلام said...

العقل يوصل للقلب
بمعني اختار بعقلي اولا
وان لم يحدث وفاق بين العقل والقلب
ابتعد
افضل
لان اختيار شريك العمر
بيحدد مصيره الاتنين معا
انا مش هغفر وهسامح مش هضحي واتعب الا لو حبيت بالقلب
وفي نفس الوقت
حسن الخلق والتدين والالتزام وانك تكون بيت محترم بيتطلب انك تستخدم العقل

اذن

ان لم يتحدا معا

او ان لم تستطع ان تجعلهم في وفاق

فمن رايي ان تختار بالقلب

بالحب

لان الحب يبدل العقل
او القلب يبدل العقل

اي وجود حب كبير طاهر كفيل بان يغير في النفس الكثير والكثير

وفي الاول والاخر
كلنا خاضعين
للقدر

والنصيب

بس المهم
نرضا

اللهم ارضنا بقضاءك واغننا بفضلك عن من سواك

ابن رشد said...

بطة بكر
مرسي جدا على تعليقك و واضح انك اخترتي بالعقل
و كدة يا جماعة نقدر نقول اني هطلع الشاب الظريف و اقول بالعقل و القلب

GOOGLE