أخبار انا مش معاهم : نوشة وشمس يهنئون كل الشعب المصري والمدونين خاصة بقرب حلول عيد الفطر المبارك ويارب يكون العيد كله فرحة وسعادة للناس كلها

Tuesday, July 3, 2007

سنفكر قبل أن نقرر



سنفكر قبل أن نقرر


مش عارف اذا كان من حقي اتحدث باسم الشباب و لا لأ لكن انا تصورت لو طلب مني ذات يوم ان اتحدث باسمهم ماذا اقول
حقيقة إحنا مبنأيدش حد و لا مع حد ضد حد

لكن إحنا بنكرة العنف

نكرة اللي يطعنا في دينا أو شرفنا أو أرضنا

و قبل مانكره او نحب إحنا محتاجين حاجات كتير تكون موجودة جوانا

قبل ما نقول أية صح و أية غلط إحنا محتاجين نحاسب نفسنا قبل ما نحاسب غيرنا

محتاجين نعرف ما علينا قبل أن نعرف ما لنا

محتاجين نقول لأ لما نكون عايزين نقول لأ

محتاجين نقول نعم لما نكون عايزين نأيد

محتاجين منبقاش تابعيين لحد

محتاجين نقول اللي جوانا إحنا منغير من نخاف حد

اللي جوانا إحنا مش جوة حد تاني

محتاجين نقول سلام يعني سلام ؛ يعني السلام في وقت السلام مع ناس تستاهل السلام مع ناس تعرف السلام ؛

ومحتاجين نرفع السلاح في وش ناس متعرفش إلا قوانين البلطجة

دة اللي محتاجينوه قبل ما نقرر هنعمل اية

محتاجين نفكر عشان منبقاش معاهم
-----------------------

شمس الزناتي

----------------------


6 comments:

nosha said...

حبيب قلبي شمس كل حاجة في حياتنا لازم لها وقفة للتفكير مش موضوع واحد بس المهم إننا نفكر صح ونوصل للحل والإجابة الي إحنا عاوزينها مش إجابة حد تاني

ما علينا said...

دايما بقول

قبل ما نطالب بالحرية

المفروض نتعلم يعني ايه حرية
لازم نتعلم ازاي نستخدم حريتنا دي

قبل ما اختار
لازم اعرف واتعلم ازاي اختار صح
والا يبقى حق الاختيار
زي عدمه
وممكن يبقى حبل اشنق نفسي بيه

احنا محتاجين وقت طويل
علشان نعرف ونتعلم ازاي نفكر
نستخدم الكم المهمل اللي
جوا جماجمنا
اللي اسمه العقل

بس اكيد اللحظة دي جاية
لحظة ان نحسن الاختيار
لحظة ان نتخذ القرار بعد فترة من التفكير الصائب

وفعلا محتاجين الاول نفكر


احييك على الفكرة
وطريقة العرض

ابن رشد said...

عندك حق يا نوشة يا حبيبي وحشني كتير
و باذن الله هنوصل للي احنا عاوزينه

ابن رشد said...

استاذ ما علينا
تعليقك جميل جدا و افرحني كثيرا زيارة مدونتاتنا

ما علينا said...

على فكرة
انا مش الاستاذ ماعلينا

انا بنت
بس ولا يهمك في بيتها برضوا

ويا سيدي انا لى الشرف اني دخلت عندكم

وممكن تلاقيني اوقع باسم تاني هو
g_bouheerade

ابن رشد said...

على العموم انا اسف للغلط اللي حصل و شرفتينا للمرة الثانية

GOOGLE