أخبار انا مش معاهم : نوشة وشمس يهنئون كل الشعب المصري والمدونين خاصة بقرب حلول عيد الفطر المبارك ويارب يكون العيد كله فرحة وسعادة للناس كلها

Wednesday, June 13, 2007

نفسي بجد

كل يوم وأنا ماشي بسمع حواديت وأشوف ناس ماشيين ...... ألاقي واحد سارح في ملكوت الله ...... وألاقي واحد تاني بيكلم نفسه ......... كنت ساعتها بقول الله يكون في عون الناس ........ دي ناس تعبانة وبتجري على ولادها ولقمة العيش ........بس لقيت العكس ولقيت الخيبة كبيرة .......... لقيت بقى يا أخواتي شاب وماشي مع مزة حلوة قال إيه مرتبطين وبيحبوا بعض


قلت ماشي .......... ولقيت كمان واحد تاني كل يوم عايش في وادي يوم يقولوا يلا ندوخ وماله ندوخ وخلاص ........ ويوم يقولوا يلا نلعب يقولك وماله يلا نلعب .......... ولحد امتى حتفضل كل يوم في وادي ............. ولا كمان الضريبة تلاقيهم يجروا على كل جوان وفي أي حتة تلاقي إدمان يقولوا يلا نقضيها إدمان




ولا البنت التانية الدلوعة ماشية على حل شعرها كل يوم مع شاب في راحة ومتعرفش نسمي ده إيه ؟؟؟؟؟؟؟؟ أما بقى على الناحية التانية تلاقي شباب طافحين الكوتة وكله بيجري على لقمة عيشه ........ تقولوا نقضيها يقولك هي ناقصة تقضية يا عم شوفلك أي مصلحة دي ظروفنا صعبة وأنت مش داري بحالنا ......... ولا إخواننا أصحاب المؤهلات العليا اللي أنا منهم ياسلام علينا الشغل مرمي على الصفين والوظائف بالكيلو بس تقول إيه إيه شبابنا شباب فقري عايز يبقى وكيل وزارة في غمضة عين ........ وأمانة عليكم ياناس حد يكلم شبابنا يقنعه بأشغالنا اللي مالية بلدنا .......... ولا حد يكلم وزيرنا يقول مطلوب وكلاء وزارة ومديرين مش بس كده كمان بمرتب 100 ألف جنيه في الشهر ............. ما هو برده الفلوس مالية بلدنا ومش عارفين نوديها فين ............. بس سؤالي يا ناس الي سارح في ملكوت الله سارح في إيه .......... واللي بيكلم نفسه بيكلم نفسه في إيه .............. واللي مقضيها مقضيها ليه .......... واللي بيشرب بيشرب ليه .......... واللي عايش في وادي تاني عايش في إيه ............... عموماً الإجابة مش عندي لأني بصراحة مش لاقي إجابة ؟؟؟؟؟؟؟ عارفين ليه ............... لأني أنا مش معاهم

5 comments:

Anonymous said...

وأنا كمان نفسي
نفسي أوي
نفسي أفهم وأعرف
حاجات كتير أوي
مجهولة و غامضة حواليا
في منظومة مش فاكراها دلوقت
هبعتهالك
يمكن تفهم منها أي حاجة
و أنا معاك
في إني مش معاهم
منى المحمودي

ابن رشد said...

و الله يا نوشة انا مش عارف اقلك اية
بس واجب علية اقلك اهلا بيك في عالم المدونين
اما بقى بالنسبة للشباب فعلى فكرة فية شباب كتير بيحبوا بلدهم
انا عارف ان فية اكتر ميعرفوش يعني اية مصر بس مقدرش اقول غير ربنا معاهم
و على فكرة انا كمان مش معاهم

nosha said...

أشكرك جداً يا منى على تعليقك الجميل وأتمنى أني أكون وصلت رسالة صغيرة لشبابنا الضايعين .......... مع مزيد من المواضيع والتعليقات

Anonymous said...

أ.نوشا
وعدتك بإني أجيبلك المنظومة
جبتها...بس الحقيقة مش عارفة مين كاتبها الأصلي

زمان في زمن الأدب والعفة والطاعة
لو واحدة عملت حاجة نقول دي خلاعة
النهاردة لابسة قطعتين و في إيدها بتاعة
نقول دا عيب..يقولوا الموضة يا جماعة

عيني على بنت ناس عفيفة اسمها مصر
خدوها من صغرها ربوها على الرقص
بدل ما يعلمها الدين وفضل صلاة العصر
دربوها تهز وسطها و تتغير زي الطقس

nosha said...

كلامها جميل جداً يامنى وتدل على معاني كبيرة وعظيمة بس لأسف هي دي الحقيقة وياريت يارب تخلينا نغير ولو جزء صغير من الحقيقة دي لأن التغير بأيدنا أحنا

GOOGLE